تاریخچه شکل گیری سمپاد
(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)
در سال ۱۳۵۵ دو مرکز آموزش موسوم به تیزهوشان توسط دکتر بهروز برومند و زیر نظر مستقیم کارشناسان آموزشی آمریکایی پایه گذاری شد.
از انقلاب ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۶ این دو مرکز دخترانه (علامه حلّی) و پسرانه (شهید اژهای) زیر نظر دفتر کودکان استثنایی فعّال بودند، امّا هر لحظه امکان تعطیل شدن این مراکز وجود داشت. آموزگاران این دو مرکز اغلب دانشآموزان همین مراکز در دوران قبل از انقلاب ۱۳۵۷ بودند.
در سال ۱۳۶۶ اساسنامه سمپاد توسط موسوی، نخست وزیر وقت تصویب شد و این سازمان تحت نام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) با ۲ مرکز و ۸۰۲ دانش آموز به آموزش و پرورش پیوست؛ و جایگاهی متسحکمتر یافت. مدرسه پسرانه تهران به نام علامه حلی و مدرسه دختران تهران به نام فرزانگان نامیده شد.
در سال ۱۳۶۷، جواد اژهای ریاست هیأت امنای سازمان را برعهده گرفت. در طول ۲۱ سال، این سازمان مدارس زیر مجموعهٔ خود را در استانهای مختلف گسترش داد.
در اسفندماه ۱۳۷۹، با تصویب «قانون تجمیع» از سوی شورای عالی اداری، اختیار مدارس تحت پوشش سازمان تا حد زیادی خصوصاً در شهرستانها به سازمان آموزش و پرورش استان واگذار شد.
در تاريخ 7/4/67 هيئت وزيران اساسنامه سازمان را تصويب نمود و در مهرماه 67، 2500 دانش آموز در 18 مركز آموزشي مشغول تحصيل بودند . مراكزيكه در اين سال افتتاح گرديد عبارتند از : فرزانگان امين و شهيد اژهاي اصفهان، شهيد مدني و فرزانگان تبريز، شهيد هاشمي نژاد و فرزانگان مشهد، شهيد صدوقي و فرزانگان يزد، علامه حلي و فرزانگان اراك، شهيد بهشتي و فرزانگان زينب(س) شهرري.
در سال 1366 پس ازصدوراحكام هيئت امنا سازمان توسط نخستوزير اولين مراكز در همدان و كرمان گشايش يافت كه مراكز پسرانه علامه حلي و دخترانه فرزانگان نام گرفت.
در مهرماه 1368، با افزايش مراكز به 38 مركز، نزديك به 5000 دانش آموز تحت پوشش قرار گرفتند در اين سال اين مراكز در ايران اسلامي افتتاح شدند: شهيد قدوسي و فرزانگان قم ، ميرزا كوچكخان و فرزانگان رشت ، شهيد بهشتي و فرزانگان كرمانشاه ، شهيد بهشتي و فرزانگان اروميه ، شهيد حقاني و فرزانگان بندرعباس ، شهيد سلطاني و فرزانگان كرج ، شهيد بابايي و فرزانگان قزوين ، شهيد بهشتي و فرزانگان اهواز ، شهيد بهشتي و فرزانگان زنجان ، شهيد دستغيب و فرزانگان شيراز.
در سال 1370 در 50 مركز 9682 دانش آموز مشغول تحصيلبودند. مراكز جديد عبارت بودند از : شهيد بهشتي و فرزانگان بابل ، شهيد بهشتي و فرزانگان بيرجند ، شهيد بهشتي و فرزانگان خرمآباد.
در سال 1376 مراكز جديدي افتتاح نشد ولي در سال 1377 آخرين مراكز سمپاد در شهرهاي گرگان، ياسوج و آمل افتتاح گرديدند. در اين سال تعداد مراكز راهنمايي به 89 مدرسه و تعداد دبيرستانها به 86 واحد و مجموع دانشآموزان سمپاد به 33600 نفر رسيد. در اين سال با توجه به سال آخر دبيرستان كه در نظام جديد مراكز پيشدانشگاهي جدا ميشدند عملا 68 مركز آموزشي دبيرستان سمپاد پايه پيشدانشگاهي را هم داشتند . حجم داوطلبان كنكور نيز به رقم 236883 نفر رسيد.
در سال 1378 تنها دو دبيرستان به مراكز اضافه گرديد و 6 مركز جديد نيز در پيشدانشگاهي دانشآموز داشتند. تعداد دانشآموزان مراكز در اين سال به 35395 نفر رسيد ولي با افزايش شرط معدل ورود به دبيرستان از 5/18 به 19 مجموع داوطلبان كنكور كمي كاهش يافت و به 233928 داوطلب كاهش يافت.........
در اسفند سال 1379 قانون تجميع توسط شوراي عالي اداري تصويب شد.
نحوه ورود دانش آموزان به مدارس سمپاد و نمونه دولتي
دانش آموزان مستعد و علاقمند به تحصيل در مدارس سمپاد و نمونه دولتي، در زمان تعيين شده از سوي مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان، مهلت خواهند داشت تا جهت شرکت در آزمون هاي ورودي مدارس سمپاد و نمونه دولتي ثبت نام کنند.
آزمون مذکور در دو حوزه سمپاد و نمونه دولتي براي ورود به پايه هاي اول راهنمايي و اول دبيرستان و هنرستان به صورت يکپارچه در سراسر کشور در زمان اعلامي، برگزار مي شود.
در آزمون ورودي مدارس سمپاد و نمونه دولتي که اخيراً در روزهاي 19و20 ارديبهشت ماه جاري، برگزار شد، حدود 800هزار دانش آموز پايه ششم ابتدايي و سوم راهنمايي شرکت داشتند.
دارا بودن حداقل معدل کل 19 و 16 در پايه پنجم ابتدايي و حداقل معدل کل 19 و 15 در سال دوم راهنمايي به ترتيب از شرايط ورود به مدارس راهنمايي و متوسطه سمپاد و نمونه دولتي است که از سوي مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان اعلام شده بود.
حداقل معدل 19 شرط شرکت در آزمون مدارس استعدادهاي درخشان است، اما براي ورود به مدارس نمونه دولتي به ميزان 20 درصد معدل پايه هاي پنجم ابتدايي و دوم راهنمايي در نمره آزمون موثر است.